Ahad, 25 Januari 2009

Cuti Tahun Baru Cina./ Khenduri kawin.







                           Anak cucu berkumpul semasa cuti






                                           Musim khenduri Kawin


Hari ini 26.01.2008 , Tahun Baru Cina. Cuti untuk menyambut "Hari Raya " keturunan Tionghua.
Kita pun sama cuti, ada yang balik kampung, ada yang makan angin di dalam negara, dan yang kocek lebat, bercuti keluar negara.

Kita, duduk kat kampung aja, tunggu anak-anak balik, tunggu cucu-cucu nak jumpa atuk. Rakan-rakan blogger pun balik kampung. Cerita fasal balik kampung, yang menjadi tension ialah " traffic jem ". Kalau jem dalam tin bolehlah disapu kat roti, boleh di makan, ini jem jalan dan jem lebuhraya siapa nak telan. Silap-silap jalanraya dan lebuhraya yang telan kita, kalau kita memandu tanpa berhemah.

Lagi satu, kalau musim cuti ni, banyak orang buat  "khenduri kawin." Dalam satu hari, kekadang sampai ada 5 atau 6 jemputan kawin. Kalau dekat diantara satu sama lain ,tak apalah. Ini satu jemputan di utara satu di selatan. Tak pergi, kawan atau saudara. Kalau kita tak datang, besok kalau kita buat khenduri kawin, orang pun tak mau datang kat rumah kita. Jadi nak menyelesaikan problem tu, bagi dua. Kita pergi ke satu tempat, isteri kita pergi pergi ke satu tempat lain.  Bagi saya itu memadai dan adil.

Kita amat gembira bila tengok orang bernikah, atau bahasa kasarnya kawin. Mendirikan rumah tangga . Mendirikan masjid. Ikut syariat Nabi Mohammad saw. Syukur....Alhamdulillah. Mudah2an mereka semua dapat melahirkan zuriat yang beriman, boleh sambung tanggungjawab yang dipikul oleh kita sekarang. Yang penting dapat mengembangkan syariat agama Islam yang suci ini. Kita...20 tahun akan datang ....jangan cetalah, dah jadi almarhum atau almarhumah.



Tapi yang sedihnya, ada yang baru setahun "kawin " dah bercerai berai. Berperang ......tuduh menuduh, kalau dulu masa baru nak berkenalan, wah , bukan main, semuanya baik, caring..lah.. understandinglah... perfect..... semuanya perfect.....mempunyai hobby yang sama...eh... pendek kata semuanya baik. Baik lelaki atau perempuan...sama aja. 

Kalau dulu dia suami atau isteri tercinta.....bila dah berpisah.....jadi SETERU nombor wahid. Berperang tak habis-habis.....berhujjah menceritakan kebenaran sendiri dan menimbulkan kesalahan bekas suami atau isteri. Kadangkala berperang sampai berlarutan. Lebih teruk dari peperangan Palestine dengan israel.

Eh...penat lah meleter...ni...... minum kopi dulu ..relek. 
Sambung lain kali. 

4 ulasan:

  1. salam ukhuwah,

    seronok bila dapat berkumpul dengan yang tersayang bila ada peluang.

    BalasPadam
  2. Tq DrSam kerana sudi mampir.

    BalasPadam
  3. salam tuan..pertama kali singgah di sini..rasa seronok pula..teruskan menulis =)

    BalasPadam
  4. Tema kasih ....noWa... kerana sudi mampir.
    Thanks a lot.

    BalasPadam

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin